zondag 2 november 2014

En dat is dertig!


Vandaag heb ik mijn dertigste boek voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands! uitgelezen en op mijn blog geplaatst. In alle eerlijkheid heb ik er een tijdje aan getwijfeld of ik het wel zou halen, die dertig Nederlandstalige boeken. Niet omdat dertig boeken in een jaar lezen nu zo'n groot aantal is, wel omdat er ook andere leesprojecten waren, waar flink voor gelezen en gerecenseerd moest worden.

Zo introduceer ik dit jaar wederom de Jonge Jury in de eerste drie klassen van het voortgezet onderwijs. Nu had ik al een aantal Jonge Jury titels gelezen, want wanneer de Jonge Jury organisatoren je vragen om een  boekentip, zeg je geen nee. Uit de stapel titels die meedoen aan de Jonge Jury heb ik een stuk of twintig titels gelezen en uiteindelijk Vissen smelten niet getipt. Een titel die zeker geschikt is voor de onderbouw vmbo, waar ik de Jonge Jury ga introduceren.
In het voortgezet onderwijs ben ik ook net begonnen, op uitnodiging van de school, met een leesclubje bestaande uit onder- en bovenbouw leerlingen. Zij vertellen welke boeken hun aanspreken en aangezien ik niet al die titels ken of gelezen heb, wil ik ook die boeken gaan lezen. Dit om een goed beeld te krijgen van de leescultuur onder leerlingen.
Naast jeugdboeken lagen er ook een aantal volwassen romans op mijn leestafeltje thuis. Via het werk, volgde ik namelijk de cursus WelkBoek. Voor deze cursus lees en beoordeel je in totaal vijf boeken. Deze titels verwerk je aan de hand van een datasheet. Omdat je op veel verschillende factoren moet letten, lees je zo'n boek dan toch weer heel anders dan een roman voor je eigen ontspanning. Er zaten leuke boeken bij, maar ook een enkele draak en dan schiet het lezen niet altijd zo op als je zou willen.
Last but not least stopte de postbode mijn brievenbus ook nog eens vol met een aantal recensie exemplaren voor de Leesfabriek. Fantastische boeken!
Je snapt dat deze afgelopen maanden mijn leestafel dus de hoorn des overvloeds was. Hoe gek op lezen ik ook ben, nu is er toch een mild gevoel van opluchting dat het gros van alle genoemde boeken nu gelezen is.

Ik lees Nederlands!
is dan wel vervuld voor 2014, het betekend natuurlijk niet dat ik nu meteen weer stop met het lezen van Nederlanstalige literatuur. Daarvoor heb ik de smaak te goed te pakken. Het doel dat ik mezelf gesteld had - mijn vooroordeel over Nederlandse literatuur kwijtraken- is ruimschoots gehaald. Op de lijst die ik voor mezelf heb opgesteld, prijken nog genoeg titels om van te genieten. Volgend jaar doe ik zeker weer mee. Wel met een iets behapbaarder aantal titels. Het nieuwe boek voor WelkBoek ligt namelijk al weer in de brievenbus nu ik gediplomeerd sololezer ben. Ook in 2015 hoop ik weer mee te doen aan de Jonge Jury en natuurlijk blijft de YA literatuur voor mijn grootste leesliefde, de Leesfabriek, ook binnenstromen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten