dinsdag 17 maart 2015

Salade met truffelaardappel

Over de Vismarkt in Groningen struinend, zag ik bij elke groente- en aardappelkraam bordjes staan die trots truffelaardappels aanboden. Aan de medewerkers van de biologische groentekraam vroeg ik wat er nu eigenlijk zo bijzonder aan deze aardappel is en hoe hij smaakt. Tot mijn grote verbazing hadden ze daar niet echt een antwoord op. Tenminste, de smaak was bijna net zo als een gewone aardappel, maar verder konden ze er niets over vertellen. Ook niet na navraag bij elke medewerker in de kraam.

Gelukkig voor mij stond er een vrouw naast me die ze weleens gemaakt had. Ze wist te vertellen dat de aardappel een mooie diep paarse kleur had en geen uitgesproken smaak. Deze aardappel moet je zelf op smaak brengen. Ze was enthousiast en vond het een mooie aardappel. Helaas dacht de rest van haar familie daar anders over, dus at ze ze eigenlijk nooit meer. Toch beval ze ze van harte aan.

Nieuwsgierig geworden naar het waarom, besloot ik een portie truffelaardappels te kopen en daar een mooi recept bij te zoeken. Pinterest is dan een heerlijk medium om inspiratie op te doen. Al snel vlogen de recepten me om de oren van hartige taart tot ijs en salade tot puree. De foto van de salade (onderstaande is van mijn eigen gemaakte) deed me het meest watertanden. Dus aan de slag!


Mijn versie van de salade is gebaseerd op het recept van A Couple Cooks, die op hun beurt weer geïnspireerd waren door Jamie Olivers recept, waarnaar ze in hun recept ook verwijzen. In het originele recept gebruiken ze radijs in plaats van rode ui, maar ik hou zelf niet zo van radijs, vandaar de vervanging door de rode ui. Het recept is voor acht personen en wordt gerekend als bijgerecht. Makkelijk aan te passen als je met meer of minder eters bent. De hoeveelheid op de foto is voor twee personen, het recept hieronder voor acht.

Ingrediënten
* 1 kilo truffelaardappelen
* 8 radijsjes
* 4 bosuitjes
* 1/2 kop zure room
* 1 eetlepel olijfolie
* 1/2 citroen
* 1/2 theelepel zou
* vers gemalen zwarte peper

Bereiding
1. Schrob de aardappels goed schoon en kook ze, met schil, in ruim water met wat zout. Je kookt de aardappels 20 minuten of totdat een vork er makkelijk in glijdt. Hou hierbij in gedachten dat de truffelaardappel een stevige structuur heeft, hij blijft dus stevig.
2. Giet de aardappelen af en spoel ze na met koud water. Verwijder dan de schil. Je kunt de schil er om laten zitten, maar zonder geeft een mooiere look. Snij de aardappels in blokjes.
3. Snij de radijs en de bosui heel dun.
4. Meng in een kom de zure room, olijfolie, sap van de halve citroen en het zout. Goed mengen en proeven. Pas de smaak aan zodat jij hem lekker vindt.
5. Meng de aardappelblokjes en het mengsel van de zure room. Schep dan de radijs en bosui door het mengsel. Maal zwarte peper over de salade en serveer hem op kamertemperatuur.

Wanneer er salade over is, kun je dit in de koelkast bewaren. Voordat je het gaat eten besprenkelen met wat citroensap en zout. Serveren wanneer het op kamertemperatuur is.

Ik heb ervoor gekozen om de salade op een plak ambachtelijk brood te doen, maar je kunt het natuurlijk ook zonder eten en het als bijgerecht serveren bij een warme maaltijd of buffet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten