maandag 14 juli 2014

Boek nummer 21


 Even een kleine update over het leesavontuur Ik lees Nederlands. Ondertussen heb ik net het 21ste boek van de 30 die ik wil lezen uit. Net over twee derde van het leesavontuur. En wat is Kieuw een prachtig boek om die mijlpaal mee te halen. Heb je deze zomer echt maar tijd voor één boek, dan moet het deze zijn. Op mijn IlN pagina van dit blog lees je waarom.
Wat een diversiteit aan Nederlandse romans heb ik de afgelopen maanden onder ogen gehad: thrillers, romans, waargebeurde verhalen, oorlogsromans. Niet allemaal even aansprekend, maar dat is natuurlijk ook niet te doen. Het mooie van de uitdaging zit hem er in met nieuwe boeken kennis te maken én met de Nederlandse literatuur. Dat is zeker gelukt. Door leestips van anderen, door het snuffelen in boekhandels en omdat je als bibliothecaresse allerlei boeken in handen krijgt, was het tot nu toe dan ook geen enkel probleem om aan titels te komen. Ook de laatste 9 titels heb ik bijna al allemaal bedacht.
Bijkomend voordeel van IlN is dat ik ook een aantal YA-titels heb gelezen, die weer goed te gebruiken zijn voor de leesbevordering in het VO en om te tippen aan eindexamenkandidaten die nog een titel voor op hun lijst zoeken.
Dit jaar mijn gestelde leesdoel halen, gaat zeker lukken. Daarna stoppen met Nederlandse schrijvers?! Welnee, volgend jaar ga ik gewoon door! Wel met iets minder titels. Niet omdat ik 30 teveel vind, maar omdat ik naast IlN ook nog lees voor andere projecten: de introductie van de Jonge Jury 2014 bij klassen 1,2, en 3 van het vmbo, lezen voor de cursus Welkboek, lezen voor De Leesfabriek en dan lees ik ook nog wel eens vrij ;-) Dit lezende snap ik opeens wel dat er mensen zijn die zich afvragen waar ik de tijd vandaan haal voor al deze boeken. Dat vraag ik mezelf ook wel eens af. Mijn enige verklaring is, dat je als leesjunkie blijkbaar toch altijd wel een vrij momentje weet te vinden om wat pagina's tot je te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten